Brede visual (58)

25 jaar Škoda Fabia: al vier generaties lang een succesformule

Leusden, 14 oktober 2024

De afgelopen 25 jaar heeft de Škoda Fabia een onmisbare rol gespeeld in de historie van Škoda en in de klasse van de B-segmentauto’s. De eerste generatie debuteerde op 14 september 1999 op de IAA Autoshow in Frankfurt en won al snel de harten van klanten met zijn geavanceerde technologie. De daaropvolgende drie generaties bouwden voort op die basis, met tot nu toe bijna vijf miljoen verkochte exemplaren als resultaat. Tegelijkertijd heeft de Fabia in die periode ook nadrukkelijk zijn stempel gedrukt op de internationale autosport. In 2003 betrad hij het rallytoneel als Škoda Fabia WRC, een erfgoed dat de huidige Fabia RS Rally2 met vele successen voortzet.

De onthulling van de Škoda Fabia op dinsdag 14 september 1999 markeerde het begin van een opmerkelijk succesverhaal voor de Tsjechische autofabrikant uit Mladá Boleslav. Zelfs na een kwart eeuw is het oorspronkelijke Fabia-DNA nog steeds terug te vinden in de vierde generatie van het model. Die blijft internationaal onveranderd populair dankzij bewezen sterke punten als de interieurruimte, wendbaarheid en uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

Eerste-generatie Škoda Fabia (1999 – 2008)

Een kwart eeuw geleden was de Škoda Fabia één van de belangrijkste primeurs op de 58e IAA Autoshow van Frankfurt. Hij debuteerde als vijfdeurs hatchback, als beoogd opvolger van de Škoda Felicia. Minder dan een jaar na de onthulling volgde een stationwagenversie en in 2001 startte de productie van de sedan. Voor het ontwerp van de eerste-generatie Fabia tekende een team van ongeveer twintig designers, onder leiding van Škoda’s toenmalige Hoofd Design, Dirk van Braeckel. Deze eerste-generatie Fabia werd gebouwd op het geavanceerde PQ24 platform voor compacte auto’s en kreeg een breed scala aan aandrijflijnen. In maart 2003 debuteerde de sportieve RS-variant - met een krachtige 96 kW/131 pk sterke 1.9 TDI turbodieselmotor die dynamiek en zuinige prestaties wist te combineren.

Tweede-generatie Škoda Fabia (2007 – 2014)

In maart 2007 maakte de tweede-generatie Škoda Fabia zijn opwachting op de Autosalon van Genève. Op basis van hetzelfde platform als zijn voorganger werd het nieuwe model iets langer (+22 mm) en hoger (+47 mm). In september 2007 onthulde Škoda de praktische stationwagenversie. De Scout-variant en de RS-versie met een 1.4 TSI tubo-benzinemotor (132 kW/180 pk) voegden zich in 2009 bij de line-up. Met deze generatie Fabia introduceerde Škoda ook de populaire Monte Carlo-versie.

Derde-generatie Škoda Fabia (2014 – 2022)

Generatie drie van de Škoda Fabia zag het levenslicht op de Autosalon van Parijs, in oktober 2014. In technologisch opzicht was hij gebouwd op het moderne PQ26-platform. Het design kreeg scherpere en dynamischere lijnen, mede geholpen door een verandering in de proporties. De auto was namelijk 90 mm breder en 30 mm lager dan zijn voorganger. Ook werden er aanzienlijke verbeteringen doorgevoerd in de veiligheids- en comfortfuncties. Zo kon de Škoda Fabia voor het eerst worden uitgerust met Front Assist, adaptive cruise control en vermoeidheidsherkenning. De facelift van 2018 breidde de features van het model verder uit met onder meer full-LED koplampen en dodehoekbewaking.

Vierde-generatie Škoda Fabia (2021 – heden)

De huidige, vierde generatie van de Škoda Fabia werd in het voorjaar van 2021 gelanceerd als vijfdeurs hatchback, op het MQB A0-platform. De looks zijn het resultaat van een designteam onder leiding van Hoofd Škoda Design Oliver Stefani. Deze vierde-generatie Fabia is meer dan 4,1 meter lang en de bagageruimte groeide tot 380 liter, 50 liter meer dan zijn voorganger. Het model kan worden uitgerust met ultramoderne voorzieningen als Travel Assist 2.0, automatisch parkeren, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, zijassistent voor rijstrookwisselingen en Front Assist met voorspellende bescherming van voetgangers en fietsers.

Dominant in de autosport

Alle generaties van de Škoda Fabia hebben een forse impact gehad op de internationale rallysport. Nadat Škoda deze vorm van autosport betrad met de eerste-generatie Fabia WRC (2003), verlegde de Tsjechische autofabrikant zijn focus met de tweede generatie naar een meer betaalbare competitiecategorie. In 2009 verscheen de Škoda Fabia Super 2000 op het rallytoneel en behaalde een reeks successen voor zowel het Škoda Motorsport fabrieksteam als voor klantenteams wereldwijd. De echte mijlpaal die de naam van Škoda in de autosport verstevigde, volgde in 2015 met de derde-generatie Fabia, waarmee het merk deelnam in de WRC2-categorie. Raceteams over de hele wereld kochten meer dan 470 Rally2- en Rally2 evo-Fabia’s, waarmee ze tot nu toe de bestverkochte en meest succesvolle rallyspecials zijn. De huidige vierde-generatie Fabia fungeert als basis voor de Škoda Fabia RS Rally2, die het succesverhaal voortzet met overwinningen in nationale en internationale kampioenschappen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.