Wat was je eerste auto?
We hadden een familiebedrijf, genaamd autobedrijf Brons. Dit bedrijf stond naast ons huis en ik was daar elke vrije minuut te vinden. Als kleine jongen deed ik al werkzaamheden zoals het vegen van de werkplaatsvloer, het stofvrij maken van de auto's en het helpen in de showroom. Toen ik een jaar of 16 werd vond ik dat ik zelf wel een auto kon parkeren en op de juiste plek kon zitten. Dat bleek niet zo te zijn; de auto stond niet in neutraal, ik gaf een dot gas en reed vervolgens zo de greppel in. Dit resulteerde in een boze vader en zorgde voor hilariteit bij de medewerkers.
Mijn eerste auto, dat waren er dus velen. Ik had de vrije hand in de showroom, mocht auto's verplaatsen en leerde al autorijden voordat ik m'n eerste rijles had gehad. Zoals ze in Winschoten zeggen: 'Nait soezen, moar broezen'. Niet denken, maar doen. Dat past bij mij en kenmerkt mij als persoon.
Mijn eerste officiële auto was een Peugeot 205. Daarnaast heb ik een grote voorliefde voor de NSU Prins. Deze auto heeft jaren bij ons in de showroom gestaan en later nog bij mij thuis. Deze liet mij nooit in de steek.
Stel, je mag een rondje over een circuit in de bolide van Max Verstappen... welk circuit zou je dan kiezen?
In dat geval kies ik voor Monaco. Desondanks ben ik niet zo'n grote Formule 1 fan en kijk ik liever naar Dakar. Vooral naar de bekende Parijs Dakar. Mijn beste maat reed mee als bijrijder en navigator in de klasse voor particulieren. Ik had er heel wat voor over gehad om naast hem te mogen rijden.
Waar zou je naartoe gaan als je een roadtrip met een auto naar keuze mocht plannen en welke auto zou je meenemen?
Dat zou ik samen met mijn vrouw in een Landrover Defender de Wild Atlantic Way willen rijden. Een prachtige route langs torenhoge kliffen, de beste pubs, de mooiste kustlijnen en nog veel meer. Ik ben vaker in Ierland geweest, maar raak er nooit uitgekeken.