10 jaar MQB: 32 miljoen auto’s op succesvolste platform ooit van Volkswagen
- Succesverhaal van modulaire platform gaat dóór: van MQB via MEB naar SSP
Het MQB-platform viert zijn tiende verjaardag. Sinds 2012 staat dit geavanceerde platform aan de basis van meer dan 32 miljoen modellen die door de Volkswagen Groep zijn verkocht. Hiervan heeft Volkswagen er zelf tot nu toe meer dan twintig miljoen gebouwd - van de compacte Polo tot grote SUV’s als de Atlas (VS) en de Teramont (China). De modulaire-matrixfilosofie achter het MQB-platform is inmiddels ook terug te vinden in MEB, het platform dat als basis dient voor een complete generatie elektrische auto’s. Volkswagen werkt inmiddels al hard aan het volgende platform met dezelfde genen: SSP – het Scalable Systems Platform – voor volledig verbonden auto’s waarmee ook geheel autonoom kan worden gereden.
Het destijds door Volkswagen volledig nieuw ontwikkelde MQB-platform debuteerde met de introductie van de Golf VII. Het eerste productiemodel rolde in oktober 2012 van de lopende band in Wolfsburg en demonstreerde direct het potentieel van de nieuwe modulaire montagematrix: geavanceerde technologie, een laag gewicht en een dynamisch design dankzij de kleine overhangen van de carrosserie.
Schaalvoordelen
Het MQB-platform maakte standaardisatie van productieprocessen op alle gebieden mogelijk, wat resulteerde in meer flexibiliteit en lagere ontwikkelingskosten - niet alleen voor het merk Volkswagen, maar ook voor de andere merken binnen de Groep. Het platform biedt daarmee aanzienlijke schaalvoordelen, waardoor Volkswagen in staat was innovatieve technologieën te lanceren in het volumesegment, om zo de vooruitgang verder te democratiseren.
Eigen merkidentiteit
Het MQB-platform biedt een hoge mate van flexibiliteit. Elementen als de wielbasis, wielmaten of stoel- en stuurpositie kunnen individueel worden aangepast om tot in detail te voldoen aan de merkidentiteit van de verschillende modellen binnen de Groep. Veel onderdelen van de carrosserie zijn gemaakt van hoogwaardig en ultrasterk staal in variabele diktes. Dit vermindert het gewicht van de nieuw geïntroduceerde MQB-modellen met gemiddeld zo'n 50 kilogram in vergelijking met hun voorgangers. De gewichtsbesparing bedroeg zelfs bijna 100 kilo voor de Golf VII.
Benzine, diesel, gas en elektriciteit
Vooral als het om de aandrijflijnen gaat, toont MQB zich extreem veelzijdig en toekomstgericht. De benzine- (TSI), diesel- (TDI) en aardgas-versies (CNG) waren vanaf het begin in het ontwerpconcept gepland, net als mild-hybride en plug-in hybride-aandrijvingen. De Golf VII was van 2013 tot 2020 ook verkrijgbaar als volledig elektrische e-Golf. Het internationaal leverbare motorenaanbod heeft momenteel een vermogensbereik van 48 kW (66 pk) tot 294 kW (400 pk).
Efficiënte productie
Volkswagen en de andere merken van de Groep kunnen hun nieuwe modellen en varianten snel ontwikkelen op de flexibele MQB-basis. In de loop der jaren is de matrix continu verder uitgebreid en verfijnd, en onderverdeeld in verschillende modelreeksen en evolutiestadia, waarbij de huidige Golf het nieuwste model op dit platform is. Alle op MQB gebaseerde modellen kunnen worden gestandaardiseerd en efficiënt worden geproduceerd in de fabrieken binnen het wereldwijde productienetwerk.
MQB als model voor MEB én SSP
Volkswagen heeft de revolutionaire, modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB) ontwikkeld op basis van de ervaringen met het MQB-platform. De fundamentele technologische lay-out van het MEB-platform is gebaseerd op het principe om de elektrische aandrijfcomponenten in een minimale ruimte onder te brengen. Het accupakket bevindt zich tussen de assen, terwijl het passagierscompartiment een royale hoeveelheid ruimte biedt.
Het MEB-platform vormt op zijn beurt de basis voor de volgende revolutionaire modulaire toolkit voor elektrische voertuigen, waarin ook sportieve en luxe auto's worden opgenomen. Het toekomstige SSP (Scalable Systems Platform) onderscheidt zich door state-of-the-art elektronica en software. Volkswagen is van plan om in 2026 zijn eerste model op dit ultra-schaalbare platform te presenteren: de Project Trinity, met onder meer een extra grote actieradius, extreem korte oplaadtijden en state-of-the-art technologie voor autonoom rijden.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.