a242822-large

Audi integreert ChatGPT in spraakassistent

Audi integreert AI-chatbot ChatGPT voortaan in het infotainmentsysteem van alle Audi-modellen. Ook auto’s die al rondrijden profiteren van de Voorsprong door techniek, mits ze beschikken over de derde generatie van het MIB-infotainmenstsysteem (MIB3). Vanaf juli dit jaar kunnen eigenaren van ongeveer twee miljoen Audi-modellen die sinds 2021 zijn geproduceerd en over MIB3 beschikken, met hun auto communiceren via natuurlijke spraak en de informatie opvragen die ze tijdens het rijden willen horen. Nieuwe modellen als de Audi Q6 e-tron en toekomstige Audi’s met de E3 1.2 elektronica-architectuur beschikken standaard over ChatGPT als uitbreiding van de Audi-assistent.

De integratie van ChatGPT biedt tal van mogelijkheden die verder gaan dan wat voorheen mogelijk was met spraakbediening. Audi-rijders kunnen de verbeterde spraakbesturing nog steeds gebruiken om het infotainment-, navigatie- en airconditioningsysteem te bedienen, maar nu ook om algemene kennisvragen te stellen. De grootste verbetering met de toevoeging van de AI-software is dat deze gebruikmaakt van natuurlijke spraak. Dat maakt het rijden veiliger, omdat de bestuurder nooit zijn ogen van de weg hoeft te halen.

Toekomstpotentieel

In de toekomst wordt het ook mogelijk om vragen te stellen over de auto zelf, bijvoorbeeld over de juiste bandenspanning. Met de naadloze integratie van ChatGPT in de stembesturing combineert Audi de sterke punten van beide toepassingen. Naast een reeks spraakgestuurde functies profiteren klanten nu van eenvoudige en veilige toegang tot AI-gebaseerde kennis. Deze Voorsprong door techniek is de volgende stap op weg naar de beste on-board ervaring in Audi’s modellen.

Vraag en antwoord

Ter voorbereiding op de ChatGPT-integratie is de bestaande zelflerende stemassistent, de ‘Audi assistant’, verbeterd. In modellen met de nieuwe E3 1.2 elektronica-architectuur, die debuteerde in de Audi Q6 e-tron, is het systeem al compatibel gemaakt. Passagiers kunnen de assistent zoals gewoonlijk activeren door “Hey Audi” te zeggen of door de push-to-talk-knop op het stuurwiel te gebruiken. De Audi-assistent herkent automatisch of hij een voertuigfunctie moet uitvoeren, een bestemming moet zoeken of bijvoorbeeld de weersvoorspelling moet geven.

Privacy gewaarborgd

Het Audi-systeem stuurt vragen alleen door naar ChatGPT als het geen antwoord kan geven op algemene kennisvragen. Bestuurders genieten van een naadloze ervaring omdat alle functies zijn geïntegreerd in de Audi-assistent. Gegevensbeveiliging heeft de hoogste prioriteit: om optimale privacy te garanderen, worden alle vragen en antwoorden na verwerking gewist. Bovendien heeft ChatGPT nooit toegang tot voertuiggegevens.   

Audi als digitaal en datagestuurd bedrijf

Audi wil het potentieel van kunstmatige intelligentie ten volle benutten om de klantervaring te verbeteren, maar ook om verschillende bedrijfsprocessen verder te optimaliseren. Bijvoorbeeld als creatieve ondersteuning bij design, bij HR-kennisoverdracht als chatbot en in de productie ter ondersteuning van kwaliteitscontrole. De nieuwste toepassingen van Audi zijn AI voor het controleren van puntlassen in de carrosseriebouw en AI-gebaseerde scheurdetectie in de perserij. Tegelijkertijd zet de onderneming zich in voor een verantwoord gebruik van AI in zijn gedragsprincipes en in een beginselverklaring. In lijn met compliance, regelgeving (EU Data Act en AI Act) en ethiek, worden medewerkers ook getraind om AI toekomstgericht te gebruiken.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.