
Audi simuleert wereldwijde elektriciteitsnetwerken om EV-laden te testen en verder te verbeteren.
Of het nu gaat om 110 of 230 volt, of om 50 of 60 hertz; bij Audi in Ingolstadt kunnen elektrische auto's nu worden opgeladen alsof ze in China, de Verenigde Staten of in welk ander land wereldwijd dan ook rijden. In het nieuwe testcentrum voor elektrisch opladen in Ingolstadt test Audi elektrische modellen onder ‘stroomcondities’ zoals die gelden in uiteenlopende landen waar het merk auto’s verkoopt. De testresultaten worden vervolgens direct verwerkt in de R&D-activiteiten voor Audi’s huidige en toekomstige modellen, waardoor klanten altijd kunnen rekenen op de beste laadervaring, waar dan ook ter wereld.
Audi is één van de eerste autofabrikanten die een netwerksimulator gebruikt. Deze simulator, die begin dit jaar in gebruik is genomen bij Audi’s hoofdfabriek in Ingolstadt, is de nieuwe spil in de testactiviteiten van het merk op het gebied van het opladen van elektrische auto’s. Daarvoor maakt Audi in Ingolstadt gebruik van laadstations van verschillende fabrikanten uit uiteenlopende landen. De netwerksimulator maakt het mogelijk om te testen met laadstations uit niet-EU-landen, op basis van de benodigde netspanning en netwerkeigenschappen zoals ze in die landen gelden. Op deze manier kan Audi op één centrale plek praktijktests uitvoeren en omstandigheden nabootsen die gelinkt zijn aan de talloze landen wereldwijd waar Audi vertegenwoordigd is.

