
Exclusief door ‘lulligheid’: de Golf II van Gert-Jan
Leusden, 23 januari 2025
Niet de Golf II GTI, niet de Golf II Country en waarschijnlijk zelfs niet de Golf II Rallye behoren tot de meest exclusieve Golfjes op Nederlands kenteken. Die eer kan de anonieme Golf II GL van Gert-Jan ter Mul echter zomaar wél te beurt vallen. Met zijn licht amechtige motor van slechts 1.050 cc was dit model weliswaar kort leverbaar op de Nederlandse markt, maar werd hij hier nauwelijks besteld.
Gert-Jan is gek van Volkswagen. Niet alleen omdat hij al sinds 1999 bij de importeur werkt, waarvan de laatste jaren als Product Trainer voor alle merken van Pon. “Waarschijnlijk als gevolg van een verkeerde celdeling ben ik vanaf mijn zesde jaar als enige in mijn familie helemaal gek van auto’s in het algemeen, maar met een bijzondere tic voor Volkswagen. Mijn vader reed altijd in een Japanner, ‘omdat de garage zo makkelijk om de hoek zat’. Die heeft dus geen auto-DNA...”
Zeldzaam spaarvarken
“Sinds mijn 25e vind ik het enorm leuk om online te speuren naar auto's, de laatste jaren vooral naar Golfjes II of III. Tientallen auto’s gleden door mijn handen. Ik vind vooral de Golf II prachtig in zijn eerlijkheid: mooie lijnen, mooie techniek – what you see is what you get. Iedereen vindt ’m leuk. Midden in de coronapandemie kwam ik op veilingsite Catawiki een ’84-er Golf II GL in Polarsilber metallic tegen met een 1.050 cc motor en slechts 9.200 kilometer op de teller. Ik sloeg direct aan op het bouwjaar en de gekke motor die ik eigenlijk alleen kende uit technische documentatie van de fabriek. Een Golf II met een 1.050 cc motor heeft namelijk nooit in Nederlandse en Duitse brochures gestaan.” De tweede generatie Golf was in Nederland wel degelijk leverbaar met de 1.1-liter motor, als basisuitvoering. Dit motorblok leverde slechts 45 pk, 5 pk minder dan de Kever(!). Het was een relatief eenvoudige en zuinige motor, vooral bedoeld voor kopers die een betaalbare en praktische auto zochten zonder franje. “De 1.1-liter was op speciale bestelling leverbaar in landen waar belastingen werden verrekend naar motorinhoud, zoals Italië. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er minder dan 13.500 zogeheten GN-motornummers afgegeven voor de Golf II, wat inhoudt dat er minder dan 13.500 Golfjes II met deze motor zijn afgeleverd aan klanten.” Maar in Nederland kozen klanten vooral voor de 1.3-liter uitvoering, omdat die met zijn 55 pk toch tien pk sterker was zonder veel hogere kosten, dus na twee jaar productie werd hij geschrapt. “Naar ik begrepen heb zijn er via Pon op speciale bestelling niet meer dan een handvol afgeleverd.”


Kunst- en vliegwerk
Gert-Jan viel als een blok voor de Italiaanse Golf 1.1 op Catawiki. “Maar het was midden in de coronatijd, waarin je niet zomaar naar Italië reed om even een auto te gaan bekijken. Toch bleef ik dagenlang staren naar de advertentie op de veilingsite. Ik besloot vlak voor het aflopen van de veiling een bod te doen en ineens had ik hem in mijn vingers. Daarna liet de verkopende partij niets meer van zich horen. Ik heb uiteindelijk de handelaar weten te traceren en heb met kunst- en vliegwerk, met dank aan Google Translate, een afspraak kunnen maken tussen de verkopende partij in Bologna en een Nederlandse transporteur.”
Weken later had de Golf-gekke Ter Mul zijn maagdelijke Italiaan thuis op de stoep staan: volledig verstoft en slecht lopend. Maar onder al dat stof en na wat gepeuter aan de techniek kwam een Golf tevoorschijn waarbij het leek of die net Fabriekshal 2 in Wolfsburg had verlaten. “Alles aan de auto is origineel, wat voor een originaliteits-fetisjist als ik een enorme pré was. Zelfs de complete uitlaat was nog de eerste die in 1984 was gemonteerd. Hetzelfde gold voor de banden. Wist je trouwens dat praktisch alle onderdelen een datumstempel hebben bij dit soort auto's? Je kunt bij het demonteren van delen dus bijna altijd perfect zien of een onderdeel origineel is.


Museumstuk
Na veel speurwerk kwam Gert-Jan er via familie van de eerste (en enige) bejaarde eigenaresse achter dat de Golf jarenlang in een parkeergarage onder een appartementencomplex in Bologna had gestaan, omdat zij niet meer in staat was om ermee te rijden. “Na haar overlijden heeft de familie de Golf bij een lokale autohandelaar gezet, die ’m via Catawiki aan mij heeft verkocht. De auto is compleet gedocumenteerd, tot en met een servicecoupon die kon worden ingewisseld voor een eerste gratis onderhoudsbeurt. Het onderhoudsboekje is maar twee keer afgestempeld. Ik had eerst wel wat twijfel over de hoogst ongeloofwaardige kilometerstand, maar die verdween snel nadat ik meer van de auto leerde kennen. Die kilometerstand is écht.”
Veel van zijn auto’s verkoopt Ter Mul uiteindelijk weer, omdat er altijd honger is naar wat nieuws. “Maar deze Golf blijft. Het is geen spannende auto en hij trekt met zijn motorvermogen de straatstenen bepaald niet uit de grond. Maar hij heeft een uniek motortje en is in een bizar originele conditie. Zo zijn werkelijk alle boutjes en moertjes nog mooi koperkleurig, en je kunt echt zien dat de auto nooit dagen achtereen in de hitte van Bologna heeft staan bakken. Anders was er van de lak, de dealersticker en het kunststof niets meer over geweest. Zelfs de stoelen zijn nog lekker straf en het gehele interieur verkeert in nieuwstaat. Mijn Golfje is de vergeten Golf II, maar in zijn lulligheid is hij zeer exclusief.”
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.