Logo
Logo

­

 

 

 

 

 

 

 

MHEV plus: Audi’s volgende stap in hybridetechnologie

Leusden, 31 januari 2025
Met MHEV plus zet Audi de volgende stap op het gebied van hybridetechnologie en creëert het merk opnieuw Voorsprong door techniek. MHEV plus staat voor een 48 volt mild-hybridesysteem waarbij een powertrain generator (PTG), een riemaangedreven startmotor (belt alternator starter of BAS) en een lithium-ijzerfosfaatbatterij een slim samenspel aangaan om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Dat betaalt zich uit in een lager brandstofverbruik, handige nieuwe functies én nog meer dynamiek. MHEV plus maakt het zelfs mogelijk om korte afstanden volledig elektrisch aangedreven af te leggen en geheel elektrisch in te parkeren. De nieuwe Audi S5 is het eerste model van Audi dat de MHEV plus-technologie standaard meekrijgt.
MHEV plus-technologie is uniek voor Audi en in eigen huis ontwikkeld voor Audi-modellen (voorwielaandrijving én quattro) die gebaseerd zijn op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC). MHEV plus gaat verder dan traditionele mild-hybridetechnologie en markeert een tussenvorm tussen mild- en plug-in hybridetechnologie. Met MHEV plus realiseert de nieuwe Audi S5 met de 270 kW/367 pk sterke 3.0 TFSI V6 en quattro vierwielaandrijving een brandstofbesparing van 0,74 l/100 km volgens de WLTP-cyclus, wat overeenkomt met CO2-reductie van 17 g/km.
Het systeem
Het nieuwe van de MHEV plus-technologie zit hem voornamelijk in de toevoeging van een PTG, oftewel een powertrain generator met geïntegreerde elektromotor. Deze werkt samen met de riemaangedreven startmotor (BAS), die Audi ook bij vorige generaties mild-hybridetechnologie gebruikte. Naast de nieuwe, compacte PTG - die slechts 21 kg weegt - en de riemaangedreven startmotor is ook de lithium-ijzerfosfaatbatterij (1,7 kWh) een sleutelcomponent. Het complete systeem maakt voor optimale prestaties en efficiency gebruik van vloeistofkoeling.  
Extra power en efficiency
De PTG beschikt over een geïntegreerde, elektronische aansturing en is direct gemonteerd op de uitgaande as van de transmissie. Hij kan bij snelheden tot 140 km/u voor een elektrische vermogensboost van maximaal 18 kW/24 pk zorgen. Daarmee accelereert een Audi met MHEV plus nog krachtiger en soepeler, zeker vanuit stilstand, omdat het maximumkoppel van de elektromotor (230 Nm) direct na het starten van de auto al beschikbaar is. Boven 140 km/u wordt de PTG automatisch losgekoppeld van de aandrijflijn.
Naast verder verbeterde prestaties draagt het MHEV plus-systeem op verschillende manieren bij aan het verminderen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. MHEV plus kan bijvoorbeeld de verbrandingsmotor uitschakelen bij het wachten voor een verkeerslicht (start-stop), en maakt ‘zeilen’ met uitgeschakelde verbrandingsmotor mogelijk. Doordat de airconditioning een elektrische compressor heeft, blijft hij met dank aan de PTG ook met uitgeschakelde verbrandingsmotor functioneren. Bovendien zijn parkeermanoeuvres volledig elektrisch aangedreven uit te voeren, zowel vooruit als achteruit. 

Energie terugwinnen

Dankzij het regeneratieve remsysteem kan een Audi met MHEV plus-technologie bij het afremmen tot wel 25 kW aan energie terugwinnen. Het slimme brake blending-systeem zorgt ervoor dat het remgevoel altijd constant is en dat de overgang van remmen op de elektromotor naar de frictieremmen van het traditionele remsysteem onmerkbaar is.

De werking in detail

Het MHEV plus-systeem werkt het meest efficiënt bij een batterijlading tussen 50 tot 60%. Hierbij is de batterij in staat om hoge spanning aan de elektromotor te leveren én om maximale energieterugwinning mogelijk te maken. De focus ligt dan ook niet op een maximale elektrische range, maar op het mogelijk maken van snelle op- en ontlaadcycli, waardoor energie snel is terug te winnen én weer gebruikt kan worden voor extra efficiency. Dit proces wordt aangestuurd door slimme software. Voor maximale efficiency houdt het systeem daarbij rekening met vele variabelen. Zo is de gekozen transmissiestand een belangrijke factor. In ‘D’ komt de elektrisch vermogensboost van 18 kW vrij als het gaspedaal voor meer dan 80% wordt ingetrapt of bij gebruik van de kick-down. In de ‘S’-stand is de powerboost merkbaar vroeger beschikbaar. In ‘S’ zorgt de aansturing ook voor een hogere batterijlading om bij sportief rijden zo veel mogelijk van het extra vermogen te kunnen profiteren. In deze stand is de PTG actief tot het maximumtoerental.

Volledig elektrisch

MHEV plus maakt ook volledig elektrisch rijden mogelijk, bijvoorbeeld als een Audi met deze technologie een stad nadert. De elektromotor van de PTG, die wordt gevoed door de lithium-ijzerfosfaatbatterij, volstaat dan om de actuele snelheid aan te houden. Uiteraard kan de verbrandingsmotor altijd weer bijspringen, bijvoorbeeld als de acculading onder een bepaald niveau komt. In het algemeen geldt dat de verbrandingsmotor eerder bijspringt naarmate de acculading lager wordt. Hiermee voorkomt het systeem extra energieverbruik voor elektrisch rijden. Dit zou namelijk leiden tot een verdere afname van de batterijcapaciteit. Aan de andere kant kan de verbrandingsmotor de batterij ook opladen voor ondersteuning op hogere snelheden. Voor bijvoorbeeld elektrisch parkeren en filerijden in de stad volstaat een geringe batterijlading.

Als de laadstatus boven het doel komt dat bij de gekozen rijmodus past, schakelt de verbrandingsmotor bij een iets verhoogde vraag naar vermogen pas later in. Op deze manier ontlaadt de batterij richting de doelcapaciteit, waardoor energie zo efficiënt mogelijk wordt teruggewonnen. In het algemeen geldt: hoe hoger de snelheid, des te meer de auto wordt aangedreven door de verbrandingsmotor. 

MHEV plus debuteert bij Audi in de nieuwe, sportieve Audi S5 die inmiddels bij de dealers staat. 
 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.